RAHSIA SYAITAN
/ IBLIS
Dipetik dari : Al -Islam Jan. 1999 oleh ROSE MARIENA
Perkataan Iblis diambil dari kata dasar al-iblas. Ia
membawa maksud jenis yang suka
memberontak atau derhaka. Dari sudut
bahasa ia dimaksudkan juga sebagai orang putus harap, sedih dan kecewa.
Sementara perkataan syaitan dari kata syatana (ba'uda)
yang bermaksud jauh. `Jauh' itu mungkin
boleh dirujukkan kepada tabiat makhluk
itu sendiri yang jauh daripada manusia. Ataupun
`jauh' iti dirujukkan kepada kejahatan yang daripada kebaikan.
Selain itu, perkataan syaitan diambil juga dari kata
dasar syatnu (al ba'du) yang turut
bermaksud jauh. Olah itu, kata as-syatin
dimaksudkan sebagai orang yang jauh dari kebenaran.
Perkataan iblis diulang dalam al-Quran sebanyak sebelas
kali di sebelas tempat. Iblis disebut
dalam bentuk tunggal dan tiada dalam
bentuk jamak. Antaranya dalam surah Saad: 74, Taha: 116 dan Al-Israk: 61.
Perkataan syaitan pula dalam dua bentuk iaitu tunggal
dan jamak. Kata bentuk tunggal (syaitan)
disebut di 70 tempat. Dalam bentuk jamak
(syayatin) sebanyak 18 tempat.
Asal usul syaitan bermula daripada iblis. Iblis atau
nama asalnya Azazil, malah pernah
disebutkan namanya adalah Al Haaris menjadi
penjaga syurga.
Menurut Ibnu Abbas pula, dikatakan ia dicipta seribu tahun lebih awal daripada manusia, dan adalah makhluk
yang taat dan kuat beribadat.
Apabila sampai ke peringkat Nabi Adam diciptakan untuk
menjadi khalifah di muka bumi, semua
makhluk disuruh tunduk kepada Adam.
Iblis enggan kerana egonya. Lantas dia dihukum,
dikeluarkan dari syurga.
Peristiwa ini jelas dinyatakan dalam al-Quran pada surah
Al Baqarah: 30-36, Al A'raf: 11-18,
Saad: 71-85, Al Hijr: 30-40.
Itulah
sejarahnya perselisihan antara iblis dengan manusia. Iblis meminta supaya dipanjangkan hayatnya sehingga
hari kiamat seperti yang dinyatakan
dalam surah Saad: 78, "Wahai
Tuhanku. Jika demikian, berilah tempoh
kepadaku sehingga ke hari mereka
dibangkitkan (hari kiamat)".
Permintaan ini diperkenankan Allah dan firman-Nya, " Dengan
permohonanku, maka seseungguhnya sengkau dari golongan yang diberi tempoh hingga ke masa yang
termaklum." (Saad : 80)
Seterusnya iblis bersumpah dengan katanya, "Demi kuat kuasa- Mu (wahai Tuhanku),
aku akan menyesatkan mereka semuanya,
kecuali hamba-hamba-Mu di antara zuriat-zuriat Adam itu - yang dibersihkan daripada sebarang penderhakaan
dan penyelewangan."
(Saad: 83)
Pengakuan Iblis
Iblis dan suku-sakatnya dicipta daripada api. Ini jelas
dengan pengakuan iblis sendiri dalam Al
A'raf: 76 yang bermaksud,
" Allah berfirman, apakah yang menghalangmu
daripada sujud kepada Adam ketika Aku
memerintahmu? Iblis menjawab, "Aku
lebih baik dari Adam. Engkau (Tuhanku) jadikan aku daripada api, sedang dia Engkau Perkara yang sama turut
dijelaskan oleh hadis. Daripada Aisyah
r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Malaikat dijadikan dariada nur (cahaya). Jin dijadikan daripada
marij (api). Dan Adam telah diterangkan kepadamu (iaitu
daripada tanah)." (Sahih Muslim)
Sifat dan perangai syaitan, secara umumnnya adalah
berlawanan dengan sifat dan perangai
malaikat. Jika malaikat suka akan
masjid, syaitan suka kepada tempat sebaliknya.
"Malah terdapat hadis (riwayat Muslim), bahawa Nabi
berpesan kepada Ummu Salamah supaya jangan jadi orang pertama
masuk pasar dan orang terakhir ke luar
dari sana. Ini kerana tempat- tempat yang kotor seperti itu adalah menjadi
kegemaran syaitan. Ia begitu kontra dengan
sifat yang dimiliki oleh malaikat, yang
menyukai tempat yang bersih dan damai."
Tiga SIFAT TERKENAL
Terdapat tiga sifat yang terkenal, seperti yang disebut
oleh al- Quran :
Sifat Ar-Rajim
(dilaknat)
Ini berdasarkan surah Al-Hijr: 34, yang bermaksud,
Allah berfirman, "Kalau demikian, keluarlah engkau
daripadanya, kerana sesungguhnya engkau
dari sekarang ke masa depan adalah
(satu makhluk yang) dilaknat."
Begitu juga surah An-Nahl: 98
menerangkan, "Oleh itu, apabila
engkau membaca al-Quran, maka hendaklah
engkau (terlebih dahulu) memohon perlindungan
kepada Allah daripada hasutan syaitan yang dilaknat."
Sementara surah At-Takwir: 25
menyatakan, "Dan sebenarnya
al-Quran itu bukanlah perkataan syaitan
yang dilaknat."
Sifat Al-Maarid
(derhaka; jahat )
Surah As-Saafat: 7 menerangkan sifat ini, "Dan
(Kami pelihara urusan langit itu) dengan
serapi-rapi kawalan daripada masuk
campur setiap syaitan yang
derhaka." Dinyatakan juga
oleh surah Al-Hajj: 3, "Dan ada di
antara manusia yang membantah perkara- perkara yang berhubung dengan Allah
dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan, dan ia menurut
tiap-tiap syaitan yang sebati dengan
kejahatan." Turut dinyatakan dalam An Nisa: 117, "Apa yang mereka sembah yang lain
daripada Allah itu, hanyalah
berhala-berhala (makhluk-makhluk yang lemah) dan mereka (dengan demikian) tidak menyembah melainkan
syaitan yang derhaka."
Sifat Waswasil Khannas
(menghasut)
Diterangkan dalam surah An-Nas: 4 - 6, "Daripada kejahatan pembisik, penghasut yang tenggelam timbul,
yang melemparkan bisikan dan hasutan
ke dalam hati manusia (iaitu pembisik
dan penghasut dari kalangan jin dan
manusia)."